کرایه رانندگان کامیون در 1404 افزایش پیدا کرد!!!
- 1404/08/14
- 0 کامنت

کرایه حمل بار ۱۴۰۴ در ایران چقدر است؟ جدیدترین نرخها، عوامل افزایش و اثر واردات کامیونهای سنگین بر کرایه رانندگان کامیون را بخوانید.
در سال 1404، بخش حملونقل جادهای ایران بیش از هر زمان دیگری با افزایش بیسابقه هزینهها، نوسان قیمتها و تغییرات اقتصادی مواجه شد. کرایه رانندگان کامیون بهعنوان یکی از شاخصهای اصلی در زنجیره تأمین کالا، نقش حیاتی در تعیین قیمت نهایی محصولات دارد. افزایش بهای لاستیک، قطعات یدکی، بیمه و سوخت موجب شد تا بسیاری از رانندگان و شرکتهای حملونقل خواستار بازنگری فوری در نرخ تعرفه کرایه حمل بار 1404 شوند. این تحولات نه تنها اقتصاد حملونقل را متأثر کرد، بلکه بر بازار واردات کامیون نیز تاثیر مستقیمی گذاشت. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کامل میزان افزایش نرخ کرایه رانندگان کامیون و همچنین تاثیر بازارهای واردات خودرو بر میزان کرایه آن میپردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.
بیشتر بدانید: سختی کار رانندگان کامیون در سال 1404 به تایید دولت جدید میرسد؟
.webp)
وضعیت فعلی کرایه رانندگان کامیون
بر اساس آخرین اخبار اداره کل راهداری و حملونقل جاده ای ، کرایه رانندگان کامیون به منظور کاهش فشار اقتصادی و تامین هزینه های واقعی رانندگان در چندین مرحله افزایش پیدا خواهد کرد. در اسفند 1403، افزایش نرخ کرایه کامیون به 25 درصد رسید که در خرداد امسال بین 25 تا 30 درصد افزایش یافته است. بنا به گفته مدیرکل راهداری فارس این تصمیم در پاسخ به مطالبات صنفی رانندگان و در راستای حفظ تعادل در بازار حملونقل اتخاذ شد. وی تاکید کرد که بخشی از این افزایش بهصورت رسمی از سوی اتحادیههای صنفی به شرکتهای حملونقل ابلاغ شده است.
با وجود تمام این مزایای افزایش کرایه در 1404، رانندگان هنوز مشکلاتی از جمله صدور بارنامه زیر تعرفه مصوب، کمیسیونهای غیر شفاف و عدم اجرای کامل مصوبه 209 دارند که باید دولت به آنها بپردازد. به گفته برخی از نمایندگان صنفی، در برخی موارد شرکتها نرخ های پایین تر از تن-کیلومتر در بارنامه درج میکنند که برای رفع این مشکلات باید نظام بارنامهنویسی شفاف تر شود، سامانههای دیجیتال نظارت بر نرخها فعالتر عمل کنند و سازمان راهداری با همکاری تشکلهای صنفی، نرخهای واقعی را بهروزرسانی کنند.
برای اطلاع از واردات کامیون با کارت هوشمند در 1404 سادهتر شد! فرصت طلایی برای رانندگان کلیک کنید.
آیا کرایه رانندگان کامیون افزایش خواهد یافت؟
رانندگان کامیون علاوه بر درخواست افزایش کرایه به دنبال افزایش حق بیمه تامین اجتماعی هم هستند و طبق اظهارات مقامات وزارت راه و نمایندگان مجلس، سهم بیمه رانندگان قرار است مجدداً بازنگری شود تا فشار مالی از دوش آنان برداشته شود. در حال حاضر حدود 700 هزار راننده فعال در بخش حملونقل کالا و مسافر وجود دارد که از این میان تنها 500 هزار نفر بیمه هستند. طبق توافق جدید، قرار است 200 هزار راننده فاقد بیمه نیز تحت پوشش قرار گیرند. این اقدام میتواند به بهبود شرایط کاری و افزایش امنیت شغلی رانندگان منجر شود.
.webp)
عوامل موثر بر افزایش کرایه رانندگان کامیون
چندین عامل کلیدی باعث افزایش کرایه کامیون میشود که میتوان به تورم در بازار قطعات و لاستیک، افزایش هزینه های بیمه و جانبی، نوسانات قیمت، عوامل موثر بر قیمت خودروها و تغییرات نرخ تن-کیلومتر اشاره کرد. در بخش بعدی به طور کامل هر کدام از این عوامل را بررسی میکنیم.
تورم در بازار قطعات و لاستیک
با توجه به اینکه قیمت لاستیک و قطعات در سال جدید بین 20 الی 30 درصد افزایش پیدا کرده است و این تاثیر مستقیمی بر هزینه های نگهداری از کامیون می گذارد و در نتیجه کرایه حمل بار نیز بیشتر میشود.
افزایش هزینه بیمه و خدمات جانبی
حق بیمه تامین اجتماعی، بیمه شخص ثالث و هزینه مجوزهای راهداری نیز در سال جاری رشد قابل توجهی داشت. این هزینهها که بخش ثابتی از هزینههای ماهانه رانندگان هستند، موجب افزایش نرخ پایه کرایه شدند.
نوسانات قیمت سوخت و نظام سهمیهبندی
در حالی که طرح سهنرخی شدن گازوئیل لغو شد، اما قیمت سوخت و میزان سهمیهها همچنان از دغدغههای اصلی رانندگان است. طبق تصمیم جدید، سهمیه پایه سوخت برای ناوگان باری افزایش یافته تا بخشی از فشار هزینهای کاهش یابد.
تغییر در نرخ تن-کیلومتر
نرخ حمل بار بر اساس فرمول تن-کیلومتر تعیین میشود. با توجه به افزایش قیمت قطعات و خدمات، انتظار میرفت شاخص این نرخ نیز بهروزرسانی شود، اما تا مدتی این اتفاق نیفتاد و موجب نارضایتی رانندگان شد.
اعتراضات و اعتصاب رانندگان کامیون
در ماههای اخیر برخی از رانندگان کامیون برای اعلام نارضایتی دست به اعتراض و اعتصاب کردند و همین سبب شد که مسئولان دولت وارد عمل شوند. دلیل اعتراض و اعتصاب و خواسته های رانندگان، تامین عادلانه گازوئیل و لغو طرح سه نرخی گازوئیل، افزایش حق بیمه رانندگان و امنیت جاده ها، نبود امکانات رفاهی و بهداشتی ، صف های طولانی و سوخت گیری، عدم نظارت مؤثر بر پایانهها و افزایش کرایهها است. دولت برای بهبود معیشت رانندگان چندین قانون را وضع کرد از جمله این قوانین می توان به موارد زیر اشاره کرد
- پرداخت کرایه تا حداکثر 48 ساعت بعد از تخلیه بار
- افزایش سهمیه سوخت
- نظارت بیشتر بر قیمت قطعات یدکی و لاستیک ها
- مجازات شرکت هایی که کمیسیون اضافی دریافت میکنند.
- توزیع عادلانه بار از طریق سامانههای نوبتدهی
نرخ تقریبی کرایه کامیون
نرخ کرایه بسته به نوع بار، وزن، شرایط مسیر و نوع کامیون ممکن است تغییر کند. بر اساس برآوردها، میانگین کرایه حمل بار با کامیون تک از تهران به شهرهای مختلف کشور در سال 1404 در جدول زیر قرار داده شده است. برای استعلام کرایه حمل بار به سایت ترابرنت مراجعه کنید.
| مسیر حرکت | کرایه تقریبی (ریال) |
| تهران به تبریز | 62,000,000 |
| تهران به اصفهان | 45,000,000 |
| تهران به اهواز | 67,000,000 |
| تهران به مشهد | 75,000,000 |
| تهران به بندر عباس | 87,000,000 |
| تهران به شیراز | 78,000,000 |
| تهران به کرمانشاه | 56,000,000 |
| تهران به چابهار | 100,000,000 |
| تهران به قشم | 98,000,000 |
نرخ افزایش کرایه کامیونهای مختلف از جمله کامیون کمپرسی، کامیون 10 تن ، کامیونت مسقف و تریلی 18 چرخ با هم متفاوت است. بخش حمل و نقل جاده ای کالا بهروزرسانی نرخ شاخص تن کیلومتر در سامانه سازمان راهداری و حملونقل جاده ای انجام و نرخ کرایه حمل بار در مسافتهای مختلف، با شاخص جدید تن کیلومتر مشخص شده است. در بخش بعدی حداقل نرخ قانونی مصوب سازمان راهداری بررسی میشود:
| مسافت | کرایه هر تن ( تومان ) |
| 75 کیلومتر | 256٫650 |
| 100 کیلومتر | 315٫450 |
| 200 کیلومتر | 507٫000 |
| 300 کیلومتر | 654٫900 |
| 400 کیلومتر | 776٫300 |
| 500 کیلومتر | 889٫450 |
| 600 کیلومتر | 994٫350 |
| 700 کیلومتر | 1٫099٫250 |
| 800 کیلومتر | 1٫195٫300 |
| 900 کیلومتر | 1٫282٫500 |
| 1000 کیلومتر | 1٫369٫700 |
تاثیر بازار واردات خودروهای سنگین بر کرایه رانندگان
میزان تاثیر بازار بر افزایش کرایه رانندگان کامیون یکی از محورهای کلیدی در اقتصاد کشور است. وقتی در کشور واردات کامیونهای سنگین آزاد یا تسهیل میشود تعداد کامیونهای فعال در جادهها افزایش پیدا میکند و نتیجه طبیعی این اتفاق، افزایش رقابت بین رانندگان برای دریافت بار است که در نهایت افزایش واردات کامیون باعث کاهش نرخ کرایهها میشود. اما در مقابل اگر واردات کامیون محدوتر و یا نرخ ارز افزایش پیدا کند کرایه رانندگان کامیون افزایش پیدا خواهد کرد. کامیونهای وارداتی معمولاً مصرف سوخت پایینتر، عمر مفید بیشتر و نیاز به تعمیرات کمتری دارند و میانگین کرایهها در بازار کمی رقابتی تر میشود.
.webp)
جمع بندی
کرایه رانندگان کامیون به یکی از موضوعات اصلی دولت تبدیل شده است زیرا بسیاری از رانندگان به همین دلیل دست به اعتراض و اعتصاب زدند. سال 1404 برای رانندگان کامیون، سالی پرچالش اما همراه با تغییرات مثبت بود. افزایش کرایهها، بازنگری در بیمه، و برنامههای حمایتی دولت گامهایی رو به جلو محسوب میشوند. با این وجود، راهحل پایدار برای تعادل در بازار حملونقل، نه در افزایش نرخ کرایه رانندگان کامیون، بلکه در بهبود ساختار ناوگان، واردات کامیونهای اقتصادی، و نظارت منصفانه بر نرخها است.
اگر به دنبال خرید انواع کشنده هستید با مراجعه به سایت آقای معمار میتوانید بهترین کامیون و کشنده را مشاهده و خریداری کنید. برای مشاوره رایگان، واردات و صادرات، خرید و فروش انواع کشنده و خودروهای سنگین اروپایی و چینی و خرید و اطلاع از شرایط اقساطی خرید بهترین کشنده وارداتی با شماره 02191694102 تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده مقالت بیشتر در سایت آقای معمار کلیک کنید.
منبع : تیم تولید محتوای آقای معمار
.webp)