سختی کار رانندگان کامیون در سال 1404 به تایید دولت جدید می‌رسد؟

سختی کار رانندگان کامیون در سال 1404 به تایید دولت جدید می‌رسد؟
اشتراک گذاری
سختی کاری که از رانندگان کامیون گرفته شد! در این مقاله، آخرین اخبار، اعتراضات صنفی، شرایط بازنشستگی و چالش‌های قانونی رانندگان ماشین سنگین را بررسی کرده‌ایم. اگر راننده‌ای یا دغدغه‌ این صنف رو داری، این مقاله را از دست نده!

در ماه اخیر، دغدغه خیلی از رانندگان این بوده که آیا سختی کار رانندگان توسط دولت تایید می‌شود یا نه؟! شرایط کاری طاقت‌فرسا، خطرات جاده‌ای، فشارهای روانی، و دوری از خانواده، این حرفه را به یکی از سخت‌ترین مشاغل تبدیل کرده است. با وجود این دشواری‌ها، هنوز در ایران  رانندگان کامیون به رسمیت شناخته نشده و حقوق قانونی آنان توسط دولت جدی گرفته نمی شود. در این مقاله، به بررسی آخرین خبر سختی کار رانندگان کامیون، چالش‌های اجرایی آن، و امیدهایی که در مسیر تحقق این مطالبه شکل گرفته‌اند، خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.


بیشتر بدانید : مهم‌ ترین مدارک مورد نیاز برای خرید و فروش خودرو


 

سختی کار رانندگان کامیون

سختی کار رانندگان کامیون؛ مطالبه‌ای که هنوز به نتیجه نرسیده است

رانندگی کامیون یکی از مشاغل سخت و حیاتی به حساب می‌آید که همراه خود فشار روانی، جسمی، اجتماعی و اقتصادی را بر راننده وارد می‌کند و همین باعث می‌شود که رانندگان خواستار به رسمیت شناختن سختی کار خود باشند. با وجود تمام اعتراضات . اعتصاب ها تصویب نهایی و وعده های مسئولان هنوز به نتیجه ای نرسیده اند. در حال حاضر این قوانین در حال بازنگری هستند و نبود چارچوب قانونی مشخص یکی از موانع اصلی اجرای این قوانین است. موارد زیر یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سری از پیشنهادات کارشناسان برای اجرای این قوانین است : 

  • تدوین آیین‌نامه جامع برای رانندگان دولتی و عمومی
  • انعقاد قراردادهای جدید با نهادهای دولتی برای ارائه مزایای بازنشستگی
  • تسهیل فرآیند درخواست بازنشستگی
  • بازنگری در معیارهای ارزیابی دوره‌های سخت کاری رانندگان کامیون

رانندگان ۲۰ ساله؛ چه کسانی بازنشسته می‌شوند؟

طبق قوانین کشور و تامین اجتماعی، برای مشاغل دشوار و سخت و زیان آور این امکان وجود دارد که شاغلان پیش از موعد بازنشسته شوند. اما این قانون تنها شامل رانندگانی می‌شود که تحت پوشش قانون کار هستند. رانندگان دستگاه‌های دولتی، شهرداری‌ها، نهادهای عمومی و سازمان‌های انقلابی، با وجود تحت پوشش بودن بیمه تامین اجتماعی، مشمول قانون کار نیستند و از مزایای بازنشستگی زودهنگام محروم‌اند. این تبعیض قانونی باعث شده بخش بزرگی از رانندگان کامیون، که در نهادهای دولتی مشغول به کارند، نتوانند از حقوقی که هم‌صنفانشان در بخش خصوصی دارند، بهره‌مند شوند.

بازنسشستگی رانندگان ماشین سنگین

شرایط بازنشستگی رانندگان ماشین سنگین و تاکسی

 بازنشستگی رانندگان ماشین‌های سنگین طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی تعیین می‌شود. راننگی طولانی مدت و فشارهای جسمی و روحی بر سن قانونی بازنشستگی و عوامل دیگر تاثیر میگذارد. سن قانونی بازنشستگی، حداقل سابقه بیمه، بیمه تامین اجتماعی و

نحوه پرداخت حقوق بازنشستگی از جمله شرایط مهم بازنشستگی رانندگان ماشین سنگین است.


ماشین سنگین از کجا بخرم ❓


 

شرایط بازنشستگی رانندگان تاکسی مرد و زن به صورت زیر است:

  • داشتن ۳۰ سال سابقه بیمه‌ای و حداقل ۵۰ سال سن

  • داشتن ۲۰ سال سابقه بیمه‌ای و رسیدن به ۶۰ سال سن

  • داشتن ۳۵ سال سابقه بیمه‌ای بدون نیاز به شرط سنی

برای رانندگان زن نیز سه حالت مشابه تعریف شده است:

  • داشتن ۳۰ سال سابقه بیمه‌ای و حداقل ۴۵ سال سن

  • داشتن ۲۰ سال سابقه بیمه‌ای و رسیدن به ۵۵ سال سن

  • داشتن ۳۵ سال سابقه بیمه‌ای بدون نیاز به شرط سنی

سختی کار رانندگان پایه یک

رانندگان ماشین سنگین با شرایط کاری بسیار دشواری مواجه اند و این برای رانندگان پایه یک دشوارتر خواهد بود زیرا مسئولیت حمل بارهای بسیار سنگین شهری را بر عهده دارند. این رانندگان بیشتر در معرض خطرهای جسمی مانند دیسک کمر، دردهای مفصلی، ضعف بینایی و خستگی های مزمن در کنار استرسهای روانی و دوری از خانواده قرار می‌گیرند به همین دلیل به یکی از سخت‌ترین مشاغل تبدیل شده است. حداقل حقوق بازنشستگی رانندگان پایه یک برای سال 1404 11.7 میلیون و بالاترین حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی ، 72 میلیون و 736 هزار و 776 تومان در ماه تعیین شده است.

اعتراض رانندگان؛ صنف فراموش‌شده

در سال 1404 کارزار اینترنتی رانندگان به پا شد تا رانندگان درخواست قرار دادن شغل رانندگی را در فهرست سخت ترین کارها قرار دهند ما در خردادماه امسال این کارزار که برای کامیون سواران، اتوبوس‌رانان و رانندگان سواری بود به پایان رسید. هزاران راننده با امضای این کارزار خواستار به رسمیت شناختن شرایط دشوار کاری خود شدند؛ از جمله خطر تصادف، کار شبانه، استرس‌های شغلی و دوری از خانواده.

سه روز پس از پایان این کارزار مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی خبر از اصلاح آیین نامه مشاغل سخت داد که به گفته او برای برخی از مشاغل بازنشستگی در سن 36 سالگی فراهم شد. 

تصویب سختی کار رانندگان کامیون و کشنده

 آخرین خبر سختی کار رانندگان کامیون 

در شهریور سال 1404 رئیس کمیته بررسی مسائل کامیون‌داران در مجلس، اعلام کرد که طرح سختی مشاغل رانندگان در مرحله تدوین است و به‌زودی نهایی خواهد شد. او همچنین از تشکیل صندوق‌های رفاه رانندگان و تأمین اعتبار لازم برای بیمه آن‌ها خبر داد. این خبر، امید تازه‌ای برای کامیون‌داران ایجاد کرده، اما هنوز تصویب سختی کار رانندگان در مجلس صورت نگرفته است.


 

برای آگاهی از 0 تا 100 فرایند خرید اقساطی کشنده وارداتی کلیک کنید.


چالش بودجه؛ مانعی که باید رفع شود

یکی دیگر از چالش‌های موجود برای تصویب سختی کار رانندگان کامیون، مشکل تامین بودجه است. سازمان تامین اجتماعی بارها اعلام کرده توان اجرای این طرح برای این تعداد را ندارد. با این حال، کارشناسان تاکید دارند که عدالت اجتماعی نباید قربانی مشکلات بودجه‌ای شود. راهکارهایی مانند تأمین منابع مستقل یا کمک دولتی می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

حق بیمه رانندگان در سال 1404

حق بیمه برای رانندگان در سال 1404 بر اساس قوانین و بخشنامه های جدید نوشته شده‌اند. در تصویر زیر حق بیمه رانندگان درون شهری، برون شهری خودروهای سنگین و سبک به طور کامل نوشته شده است.

هزینه‌های حق بیمه سال 1404 با کمک دولت
عنوان  میزان سهم بیمه  مبلغ به صورت ماهانه ( تومان)
رانندگان برون شهری ( خودروهای سبک ) 13.5 % 1,595,000
رانندگان برون شهری ( خودروهای سنگین )  13.5 % 1,956,900
رانندگان درون شهری  13.5 % 2,391,700

 

هزینه‌های حق بیمه سال 1404 بدون کمک دولت
عنوان  میزان سهم بیمه  مبلغ به صورت ماهانه ( تومان)
رانندگان درون شهری  27 % 3,086,118
رانندگان برون شهری ( خودروهای سنگین )  27 % 4,629,176
رانندگان برون شهری (خودروهای سبک) 27 % 3,878,508

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم که به طور کامل در مورد سختی کار رانندگان کامیون  توضیح دهیم و اینکه این شغل در حال حاضر یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا به حساب می‌آید اما در ایران هنوز به تصویب نرسیده است. تصویب این مطالبه، نه یک لطف، بلکه یک حق قانونی و انسانی است. با توجه به جدید ترین خبرها از سختی کار رانندگان کامیون، امید می‌رود که این مطالبه به‌زودی به نتیجه برسد و آینده‌ای بهتر برای این قشر سخت‌کوش رقم بخورد. 

اگر به دنبال خرید بهترین کشنده‌ هستید با مراجعه به سایت آقای معمار می‎‌توانید بهترین کامیون و کشنده را مشاهده و خریداری کنید. برای مشاوره رایگان، واردات و صادرات و خرید‌و‌فروش انواع کشنده و خودروهای سنگین اروپایی و چینی، خرید و اطلاع از شرایط اقساطی خرید بهترین کشنده وارداتی با شماره 02191694102 تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بدانید.

برای اطلاع از قوانین و مقررات ثبت آگهی و خرید و فروش در سایت آقای معمار کلیک کنید.

 

منبع : تیم تولید محتوای آقای معمار


سوالات متداول

بر اساس آخرین خبر سختی کار رانندگان کامیون در 1404 همچنان در مرحله تدوین قرار دارد و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است. رئیس کمیته بررسی مسائل کامیون‌داران در مجلس اعلام کرده که این طرح در دستور کار قرار دارد و هدف آن، به رسمیت شناختن شرایط دشوار کاری رانندگان و ایجاد صندوق‌های رفاه برای حمایت از آنان است.

رانندگانی که تحت پوشش قانون کار هستند و شرایط کاری‌شان شامل خطرات جاده‌ای، فشار روانی و جسمی باشد.

برای بازنشستگی عادی ۳۰ سال، و برای مشاغل سخت ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه بیمه‌ای لازم است.

متأسفانه رانندگان نهادهای دولتی، شهرداری‌ها و سازمان‌های عمومی مشمول قانون کار نیستند و از مزایای بازنشستگی زودهنگام محروم‌اند.

0 نظر ثبت شده

ثبت نظر شما

نام خود را وارد کنید
نظر خود را بنویسید
بالا