دلیل اختلاف قیمت کشنده اروپایی در ایران و اروپا چیست؟
- 1404/08/15
- 0 کامنت

اختلاف قیمت کشندههای اروپایی در ایران و اروپا شوکهکننده است! ما با تحلیلهای تخصصی، به بررسی دلایل این تفاوت قیمت و پیامدهای آن میپردازیم.
آیا تا به حال فکر کردهاید که دلیل اختلاف قیمت کشندههای اروپایی در ایران و اروپا چیست و چرا قیمت این کشندهها سر به فلک کشیده است؟ تفاوت قیمت کشندههای اوپایی در ایران و اروپا تحت تاثیر عوامل متعددی قرار میگیرد من جمله این عوامل میتوان به ساختار اقتصادی، قوانین تجاری و زنجیره توزیع کشور اشاره کرد.
در فضایی که واردات کشنده اروپایی در بازار ایران به دلیل کارایی و کیفیت بالا حسابی سر و صدا کرده است رانندگان برای خرید این کشندهها با چالشهای بزرگی مواجه شدند. این اختلاف قیمت تا حدی پیش رفته است که توان مالی بسیاری از شرکتهای حملونقل را تحت فشار قرار داد و موجب کندی فرایند نوسازی ناوگان کشور شده است.
در این مقاله به دلایل این شکاف قیمت کشنده اروپایی بر رانندگان و شرکتهای حملونقل پرداخته و راهحلهای ممکن برای کم کردن این اختلاف را پیشنهاد میکنیم.
تحلیل بازار کشنده اروپایی در ایران و اروپا
در چند سال گذشته کشندههای اروپایی به دلیل کیفیت بالا مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است اما در این مدت مشکلاتی رخ داده که رانندگان و شرکتهای حمل ونقل نسبت به خرید آنها تردید پیدا کنند.
تفاوت نرخ کشندههای ساخت اروپا در ایران و اروپا به دلیل تعرفه و هزینههای جانبی دو کشور است. در اروپا قیمت کشندهها عمدتاً در چهارچوب رقابت آزاد تعیین میشود؛ خودروسازان نمایندگیهای رسمی دارند و هزینههای جانبی حداقلی است. در ایران واردات کشنده مشمول تعرفه، مالیات و هزینههای جانبی متعددی است که تا پیش از تحویل به مشتری نهایی، قیمت کارخانهای را بهطور قابلتوجهی افزایش میدهد و تا تحویل به خریدار این هزینهها تا چند برابر افزایش مییابد.
برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به واردات کشنده اروپایی در سال 1404 کلیک کنید.

علت اختلاف قیمت کشندههای اروپایی در ایران و اروپا چیست ؟
یکی از دلایل اختلاف قیمت کشندههای اروپایی در ایران و اروپا، تعرفههای گمرکی است. طبق این تعرفهها، نرخ ورودی خودروهای سنگین بین ۱۵ تا ۲۵ درصد ارزش CIF است. این مبلغ بر قیمت خالص کارخانه اضافه میشود.
علاوه بر این تعرفهها، هزینههای حمل ونقل و انبارداری هم باید پرداخت شود که کشنده اروپایی باید از بنادر اروپایی تا بنادر ایران یا با حملونقل زمینی و یا با حمل دریایی منتقل شود. هزینه انبار داری وبیمه بار معمولا ۵ تا ۱۰ درصد دیگر هم به این هزینهها اضافه میکند.
از دیگر دلایل اختلاف قیمتها میتوان به نوسانات ارزی اشاره کرد. واردکنندگان معمولاً ارز مورد نیاز را از بازار ثانویه تهیه میکنند و نرخ واقعی دلار یا یورو میتواند تا دو برابر نرخ رسمی افزایش پیدا کند. نوسانات لحظهای ارز بر هزینههای نهایی تأثیر مستقیم دارد. در ایران زنجیره توزیع کالای وارداتی شامل واردکنندگان، شرکت پخشکننده، نمایندگیهای فروش و حتی گاهی دلالان میشود.
هر یک از این لایهها به نحوی درصدی سود روی قیمت میگذارند. واردکنندگان برای پرداخت هزینههای خرید کارخانهای و گمرکی نیاز به تسهیلات بانکی دارد. سود تسهیلات لیزینگ یا وام میتواند تا ۲۰ درصد سالانه به بهای کالا اضافه کند.
قیمت متوسط پرفروشترین مدلهای کشنده اروپایی در بازار داخلی و خارجی
فشار اقتصادی بر رانندگان
اختلاف قیمت کامیونهای اروپایی فشار زیادی را به رانندگان وارد کرده است و تقریبا میتوان گفت که با پس انداز چندین سال میتوانند برای خرید کشنده اروپایی اقدام کنند. در حالی که در اروپا همان راننده با درآمد سالانه حدود 52,000 دلار ، پسانداز حدود ۲ سال برای خرید همان کشنده نیاز دارد. بهدلیل این تفاوت سرسامآور، بسیاری ترجیح میدهند کامیونهای دست دوم و قدیمی را نگه داشته و تعمیرات پرهزینه را تحمل کنند که نتیجهاش افزایش ریسک حادثه و کاهش بهرهوری حملونقل است.

هزینههای جانبی مالکیت کشنده اروپایی
علاوه بر اختلاف قیمت کشنده اروپایی در ایران و اروپا، یک سری هزینه های جانبی هم باید پرداخت شود. رانندگان خودروهای سنگین علاوه بر قیمت خرید باید هزینههای مکمل را نیز باید پرداخت کنند. بیمهنامههای سنگین حق بیمه شخص ثالث و بدنه میتواند معادل ۲ تا ۵ درصد ارزش کشنده باشد؛ در اروپا نرخ بیمه بالاتر اما پوشش گستردهتر است.
تعمیر و نگهداری و دستمزد مکانیکهای حرفهای در ایران ماهانه به بیش از ۳۰ میلیون تومان است، اما خدمات دورهای کمتر مورد توجه قرار میگیرد. در اروپا با بازدیدهای منظم، هزینه سالیانه نگهداری بالاتر اما عمر مفید کشنده افزایش مییابد.
سوخت مصرف بهنسبت لیتری ارزان در ایران فشار کمتری به راننده وارد میکند؛ اما در اروپا قیمت سوخت بالاتر است و با در نظر گرفتن درآمد، سهم مخارج سوخت بیشتر از ایران خواهد بود.

بزرگترین صادرکنندگان کشنده و کامیون به ایران
گواهینامه و آموزش دورههای تخصصی رانندگی حرفهای در اروپا سختگیرانه و با هزینه کمتر نسبت به ایران برگزار میشود. در حالی که برای اخذ کارت هوشمند راننده و گواهیهای بینالمللی برای رانندگان ایرانی باید هزینه و زمان بیشتری صرف شود.

پیامدهای اختلاف قیمت کشندههای اروپایی در ایران و اروپا
با افزایش تفاوت قیمت کشنده اروپایی در ایران و اروپا تقاضا برای بهترین برندهای کشنده اروپایی رو به کاهش است و رانندگان به دنبال خرید کشندههایی با قیمت پایینتر هستند. در ادامه به برخی از پیامدهای نابرابری قیمت کشنده اروپایی میپردازیم.
کندی نوسازی ناوگان
یکی از این پیامدها این است که شرکتهای حملونقل نمیتوانند به سرعت تجهیزات فرسوده خود را عوض کنند که در نتیجه باعث کندتر شدن فرایند نوسازی ناوگان کشور میشود.
کاهش توان صادرات
با افزایش قیمت کشنده اروپایی توان دولت برای صادرات کمتر میشود و هزینه بالای لجستیک جادهای، کالاهای ایرانی را در بازارهای جهانی غیررقابتی میکند که صدمه زیادی به بخش سیست حمل ونقل کشور میکند.
افزایش هزینههای اجتماعی
از دیگر پیامدهای شکاف قیمتی کشنده ساخت اروپا در ایران افزایش سوانح جاده ای در اثر فرسودگی ناگان کشور و تلفات جانی ومالی سنگین است.
راهحل های لازم برای کاهش اختلاف قیمت کشنده اروپایی
برای کاهش اختلاف قیمت کشنده اروپایی در ایران و اروپا چندین راهکار وجور دارد که کمک بزرگی در جهت هموار کردن مسیر ورود کشندههای جدید و کم کردن شکاف قیمتی پیشنهاد میشود. از جمله ین راهکارها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اصلاح و کاهش تعرفههای گمرکی با در نظر گرفتن معافیت برای کشندههای کممصرف
- تقویت نمایندگیهای رسمی بهمنظور کاهش واسطهها و شفافسازی زنجیره توزیع
- تثبیت نرخ ارز از طریق عقد قراردادهای ارزی بلندمدت با بانکهای معتبر
- ایجاد امکان خرید اقساطی خودرو به صورت بلندمدت
- بهبود زیرساختهای بندری و حملونقل ریلی برای کاهش هزینههای جانبی انتقال
- تسهیل فرآیند آموزش و صدور گواهینامههای بینالمللی رانندگی مطابق با استانداردهای اروپایی در کشور
اگر میخواهید کشندههای اروپایی را با نرخ روز وبدون پرداخت هزینههای اضافی خریدوفروش کنید همین حالا به سایت آقای معمار مراجعه کنید.

نتیجهگیری
اختلاف قیمت کشنده اروپایی در ایران و اروپا بیش ار پیش قابل توجه است و چالشهای ساختاری اقتصادی و تجاری را ایجاد کرده است. با اجرای راهکارهای پیشنهاد شده میتوان گامی بلند در جهت حمایت از رانندگان، ارتقای ایمنی جادهها و بهبود بهرهوری در صنعت حملونقل برداشت و تفاوت نرخ کشندههای اروپایی را کمتر کرد.
برای ثبت آگهی و خرید و فروش انواع خودروهای سنگین و سبک به آقای معمار مراجعه کنید.
منبع : تیم تولید محتوای آقای معمار