بحران کامیونها در مرز ترکیه؛ چرا 4000 کامیون وارداتی در مرز ترکیه بلاتکلیف ماندند؟
- 1404/08/13
- 0 کامنت

چرا 4000 کامیون وارداتی در مرز ترکیه در چند ماه گذشته متوقف شدند؟ با ما همراه باشید تا تمام چالشها، خسارات و راهکارهای پیشنهادی برای آینده در خصوص واردات کامیون و کشنده را بررسی کنیم.
عاقبت بلاتکلیفی 4000 کامیون وارداتی در مرز ترکیه چه شد؟ ناوگان فرسوده حمل و نقل جادهای ایران، سالهاست که زنگ خطری برای کشور به صدا درآورده است. در چنین شرایطی، خبر واردات 4000 کامیون وارداتی نو و مدرن، میتواند یک خبر خوب برای فعالان بخش حمل و نقل کشور باشد. اما طی چند ماه اخیر خبر رسید که این فرصت طلایی و مرز ترکیه در واردات خودرو قفل شده است و اجازه ترخیص و واردات را ندارند. بر همین اساس دولت شروع به وضع قوانین جدید در خصوص واردات کامیون های دست دوم و کامیون وارداتی مرز بازرگان با سن کمتر از 10 سال کرده است. ما در این مقاله به بررسی کامل این خبر و راهکارهای جلوگیری از آن در آینده می شویم. پس با ما همراه باشید.
راز پنهان واردات کشنده از ترکیه که هیچ کس نمیگوید!

دلیل بلاتکلیفی 4000 کامیون وارداتی در مرز ترکیه
دریک سال اخیر، 4000 کامیون وارداتی به دلیلی قوانین واردات خودرو از مرز بازرگان مصادره شدهاند. این ماجرای تلخ برگرفته از دل قوانین بودجه سال 1402 و 1403 است که باعث شد بیش از چهار هزار کامیون به دلیل عدم صدور مجوزهای لازم برای ثبت سفارش، در گمرکات مرزی، به ویژه در مرز بازرگان ترکیه، انباشته و بلاتکلیف بمانند. طبق گفته ناظر گمرکات آذربایجان غربی خالد جنگجو به دلیل عدم ثبت سفارش، این کامیونها قابل ورود به کشور نیستند. قوانین بودجه 1402 و 1403 ترخیص آنها را مسدود کرده است.
به نظر میرسد که مشکل 4000 کامیون وارداتی در عدم تطبیق قوانین بودجهای با نیازهای عملیاتی واردات این حجم از ناوگان، و همچنین نبود هماهنگی کافی میان دستگاههای متولی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و بانک مرکزی باشد. اما طبق ماده 59 قانون برنامه هفتم پیشرفت (1403-1407) که به دولت اجازه واردات کشنده و کامیون با سن کمتر از 10 سال در ازای اسقاط ناوگان فرسوده بالای 25 سال را داده، راهکاری برای حل این مشکل بود. یکی دیگر از مشکلات موجود برای واردات کامیون محدودیت های ارزی بود. واردات و ترخیص کامیون از گمرک با ارز آزاد جز در موارد خاصی مانند ارز حاصل از صادرات یا با منشاء خارجی ممنوع است که این روند را دچار اختلال کرده و منجر به انباشتگی کامیون ها در پشت مرزها شد.
تهدید برای سرمایه ملی
این بلاتکلیفی یک تهدید برای سرمایه ملی بود زیرا گمرکات ترکیه با مشاهده انباشتگی کامیونها، اخطار جریمه و هشدار مصادره را برای این کامیون ها صادر کرد. این اقدام از سوی ترکیه، فشار اقتصادی و روانی را بر رانندگان و واردکنندگان میافزاید که طبق هشدار سید سلمان ذاکر اگر اقدام صورت نمیگرفت این کامیونها به طور کامل مصادره میشدند.

عواقب اقتصادی و اجتماعی
بلاتکلیفی 4000 کامیون وارداتی صرفاً یک مشکل گمرکی یا اداری نیست بلکه ممکن است که گاهی به عواقب اقتصادی و اجتماعی هم منجر شود.در ادامه به برخی از عواقب و مشکلات این بلاتکلیفی میپردازیم.
برای آگهی بیشتر به مقاله هزینه های ترخیص کشنده های وارداتی در سال 1404 مراجعه کنید.
خسارات اقتصادی
وارد کنندگان کامیون با هزینه های انبارداری، جریمه دیرکرد، کاهش ارزش و افت قیمت کالا به دلیل استهلاک و از دست رفتن فرصت تجاری روبرو شدند که بالغ بر صدها میلیون دلار این خسارات تخمین زده میشود و فشار مضاعفی بر اقتصاد کشور وارد میکند.
تاخیر در نوسازی ناوگان
هدف اصلی واردات این کامیون نوسازی ناوگان کشور است که نتیجه توقف این روند به معنای ادامه فعالیت هزاران کامیون فرسوده و کارکرده، افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا و کاهش ایمنی در جاده ها است و این مشکل جدی را برای کشور به وجود میآورد.
ایجاد نارضایتی در میان فعالان اقتصادی
رانندگان، مالکان ناوگان و شرکتهای حمل و نقل که به امید ورود این کامیونها برای رونق کسب و کار خود بودند ، با این وضعیت دچار مشکلات مالی میشوند. این امر میتواند بر انگیزه سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل و همچنین اشتیاق به فعالیت در این حوزه تأثیر منفی بگذارد.
کاهش توان رقابتی
ناوگان حمل و نقل کارآمد، عنصری کلیدی در حفظ و ارتقای توان رقابتی کشور در عرصه تجارت بینالمللی است. تاخیر در نوسازی این ناوگان واردات 4000 کامیون وارداتی در مرز ترکیه ، قدرت مانور کشور را در بازارهای منطقهای و جهانی کاهش میدهد.

آخرین تحولات و راهکارهای جدید
با پیگیری رسانهها و مسئولان خوشبختانه راهکارهایی برای رفع مشکل واردات 4000 کامیون وارداتی در مرز ترکیه و تعیین تکلیف و ترخیص این خودروها ایجاد شد. طبق گفته رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، شناسایی و بررسی پروندهها، رفع نواقص اطلاعاتی از طریق اصلاح ثبت سفارشها، تخصیص ارز با هماهنگی بانک مرکزی و ورود سازمان بازرسی دادستانی تهران برای رفع موانع حقوقی صورت میگیرد و این اقدامات، نشاندهنده اهمیت یافتن این موضوع توسط دولت است. در ادامه به یک سری از راهکارهای لازم برای جلوگیری از تکرار چنین بحران هایی می پردازیم.
شفاف سازی قوانین
یکی از راههای جلوگیری توقیف واردات 4000 کامیون از مرز ترکیه در آینده این است که قوانین مربوط به واردات و ترخیص کامیونهای وارداتی به طور کامل بررسی و از هرگونه ابهام در آنها جلوگیری شود. هماهنگی کامل میان وزارتخانههای صنعت، راه و ترابری، امور اقتصادی و دارایی، و بانک مرکزی برای اجرای این قوانین ضروری است. همچنین تغییرات ناگهانی در قوانین و مقررات ممکن است که آسیب جدی به فعالان اقتصادی وارد کنند بنابراین باید برای پیشبینی و ثبات قوانین راهکارهایی در نظر گرفته شود.
تسهیل فرایند اداری
تسریع فرآیندهای گمرکی و اداری، کلید رهایی از انباشتگی کالاها و کاهش هزینههای جانبی است. استفاده از فناوریهای نوین در این زمینه میتواند بسیار مؤثر باشد.
بیشتر بدانید: کشف فرصتهای طلایی: راهنمای جامع واردات خودروهای سنگین برای سرمایهگذاران جسور!
تقویت سازوکار اسقاط
همانطور که در بخش قبلی گفتیم قوانین اسقاط خودرو باید به طور کامل و شفاف اجرا شود تا همزمان با ورود ناوگان نوسازی شده، ناوگان فرسوده نیز از رده خارج گردد. با توجه به قوانین و مصوبههای جدید واردات کامیون کارکرده، راهکارهای جدیدی برای جلوگیری از مشکلات واردات این کشنده ها تصویب شده است. در بخش بعدی، متن کامل مصوبه جدید توسط هیئت وزیران را بررسی میکنیم.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی کردیم که به ماجرای بلاتکلیفی 4000 کامیون وارداتی در مرز ترکیه و راهکارهای جلوگیری از آن بپردازیم. سرنوشت 4000 کامیون وارداتی در مرز ترکیه نشان دهنده ضرورت هماهنگی و شفافیت در ارکان تصمیمگیری و اجرایی کشور را یادآوری میکند. با بررسی و شفاف سازی قوانین و مقررات واردات کشنده و کامیون نو و دست دوم از مرزبازرگان میتوان از هر گونه مشکلاتی که ممکن است هنگام واردات کامیون با آنها روبرو شد جلوگیری کرد و در نتیجه این به نوسازی ناوگان کشور و فعالان اقتصادی کمک میکند و باعث سودآوری هر چه بیشتر به صنعت حمل و نقل و فعالان در این حوزه میشود.
به نظر شما با توجه به این خبر آیا امکان تغییرات مثبت در شرایط و قوانین جدید وجود دارد؟ منتظر نظرات شما هستیم.
منبع: فارس
اگر به دنبال خرید کشندههای چینی و اروپایی و تجهیزات آن هستید با مراجعه به سایت آقای معمار میتوانید بهترین کامیون و کشنده را مشاهده و خریداری کنید. برای مشاوره رایگان، واردات و صادرات و خریدوفروش انواع کشنده و خودروهای سنگین اروپایی و چینی با شماره 02191694102 تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده مقالات مرتبط با انواع خودروهای سنگین کلیک کنید.
منبع : تیم تولید محتوای آقای معمار
